Różne wzorce mikroprzedsiębiorczości – wyjątkowa edycja konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku


Po raz trzynasty Kapituła Konkursu, którą tworzyli przedstawiciele m. in. Citi Handlowy, Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Ashoka Poland, Agencji Rozwoju Przemysłu, Krajowej Izby Gospodarczej, Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet czy Fundacja Startup Poland, stanęła przed trudnym zadaniem wyłonienia najlepszego mikroprzedsiębiorcy minionego roku. Zgłoszenia do konkursu nadesłało 230 firm reprezentujących różne specjalizacje i osiągnięcia na rynku polskim oraz na arenie międzynarodowej. Wspólny mianownik stanowiła jedynie liczba zatrudnionych pracowników, wynosząca maksymalnie 10 osób oraz obroty nieprzekraczające 2 mln euro. Tegoroczna edycja konkursu była wyjątkowa i to z wielu powodów.

To pierwsza edycja realizowana pod skrzydłami stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych, jako operatora konkursu oraz przewodniczeniem kapituły konkursu. Bycie operatorem prestiżowego konkursu o ugruntowanej marce i określonych oczekiwaniach, to duża odpowiedzialność nie tylko przed partnerem. Mikroprzedsiębiorca roku ma swój sprawdzony format, a to duża odpowiedzialność przed środowiskiem firm rodzinnych, które reprezentuje nasze stowarzyszenie. To także szczególna szansa dla naszego stowarzyszenia, aby w debacie publicznej podkreślać różnorodność modeli wzorcowych przedsiębiorczości. Jak pokazała szczególnie tegoroczna edycja konkursu, przedsiębiorczość to nie tylko sposób na pomnażanie kapitału.

Trzynasta edycja to zaskakująca paleta mikroprzedsiębiorstw, które zgłosiły się a następnie zostały wybrane do finału konkursu. Dla mnie to wyjątkowe pokazanie różnorodności modelu przedsiębiorczości przez pryzmat różnorodności zgłaszających się osób. 

Z jednej strony takim wzorcem może być tworzenie najbardziej zaawansowanych technologii np. w obszarze gamingowym, dziedziny gospodarki rozwijającej się w naszym kraju w sposób szczególny. Wartość polskiego rynku gier jest obecnie wyceniana na 1,85 mld zł, a Polska zajmuje pod tym względem 23. miejsce na świecie. W mediach mówi się głośno, że firmy rodzinne mało kojarzą się z innowacyjnością technologiczną – zatem to świetny przykład, aby pokazać inne oblicze przedsiębiorczości.

Innym wzorcem przedsiębiorczości może być tylko, a może aż samo trwanie. W kategorii senior wyróżniona została prawdopodobnie najstarsza firma rodzinna w Polsce – firma, której produkty towarzyszą historii naszego kraju od czasów księstwa warszawskiego… Przetrwała największe zawieruchy dziejowe i można powiedzieć – obecnie trzyma się dzielnie, realizując zamówienia także dla zagranicznych klientów.

Czy wzorcem może być też zaangażowanie społeczne? Przykład wyróżnionej w kategorii młody biznes firmy, to przykład aktywności mającej na celu angażowanie osób z krajów objętych konfliktem, w tworzeniu wspólnej kuchni….. konfliktu…. Biznes społeczny, który na rynkowych zasadach zarabia pieniądze i daje podmiotowość osobom, które tej podmiotowości dramatycznie poszukują.

Innym kandydatem na wzorzec przedsiębiorczości może być realizowanie ważnej społecznie misji, np. poprawy zdrowia i komfortu życia kobiet, czy aktywnej ochrony osób z uczuleniem na najbardziej rozpowszechniony w codziennym życiu metal…. To dwie firmy, dwa przykłady, które dodatkowo pokazują, jak z sukcesem komercjalizować badania naukowe.

Wiele wzorców przedsiębiorczości! Pełna paleta możliwości, apetyt na globalny rynek i świadomość, że robi się coś na prawdę potrzebnego i ważnego… to właśnie przedsiębiorczość… przedsięwzięcie własnego życia we własne ręce… trochę bardziej.

Biorąc pod uwagę różnorodność firm nie tylko pod względem branży, ale również etapu rozwoju, lokalizacji, nowatorstwa czy funkcjonowania w określonej społeczności, poza nagrodą główną Kapituła Konkursu przyznała w sumie cztery  wyróżnienia w kategorii – Start, Progres, Senior, Młody Biznes oraz 8 specjalnych wyróżnień dodatkowych Kapituły Konkursu dla firm reprezentujących poszczególne regiony kraju. Więcej o konkursie: www.mikroprzedsiebiorcaroku.com

Główną nagrodę w wysokości 40 tysięcy złotych zdobyła spółka KF Niccolum z Warszawy – pomysłodawca i producent innowacyjnych kosmeceutyków chroniących przed objawami alergii niklowej. Nagrody w pozostałych kategoriach otrzymały firmy: Start – PelviFly Sp. Z o.o., Progres – Riftcat Sp. Z o.o., Senior – Ludwisarnia Felczyńskich Taciszów, Młody Biznes – Kuchnia Konfliktu Sp. Z o.o.

Kapituła Konkursu przyznała również wyróżnienia specjalne, które trafiły do: SkyTronic Sp. Z o.o., Dobry Stolarz Gąska Sp. J. – właściciel marki MiaCalnea, LAPARO Sp. Z o.o., Oleowita Ewelina Narożna-Domska, Prodromus Sp. Z o.o., Seedia Sp. Z o.o., Udress Code Sp. Z o.o. oraz KSK Developments Sp. Z o.o.

***
Konkurs Mikroprzedsięborca Roku jest częścią programu Citi Microentrepreneurship Awards realizowanego przez Citi Foundation. Inicjatywa ma na celu stworzenie możliwości podnoszenia poziomu ekonomicznego osób o niższych dochodach, również młodzieży, na całym świecie. Nagrody w konkursie zapewniają przedsiębiorcom środki na rozwój ich działalności, w tym dostęp do sieci, kapitału, narzędzi i szkoleń, a także umożliwiają im zbudowanie stabilności ekonomicznej dla siebie, swoich rodzin i społeczności. Program Citi Microentrepreneurship Awards realizowany jest przez lokalne organizacje, które starają się wprowadzać rozwiązania na dużą skalę dzięki mikrofinansowaniu i wspieraniu przedsiębiorczości.


Sebastian Margalski

Członek zarządu IFR

Główny Urząd Miar
Warszawa 25.07.2018

Artykuł został opublikowany w sierpniowym numerze magazynu RELACJE:

PDF http://bit.ly/RELACJE-08-2018-pdf
ISSUU http://bit.ly/RELACJE-08-2018-issuu

 

Back to Top