Barwniejsze życie marzycieli

Rzemiosło, szczególnie to tradycyjne, wielopokoleniowe staje obecnie przed wyjątkowymi wyzwaniami. Jednym z nich jest zmiana pokoleniowa, rzemieślnicy jednogłośnie komunikują, że nie mają komu przekazać warsztatu pracy, młodzież woli kończyć studia, zawód rzemieślnika wydaje się nie dość atrakcyjny. Sytuacji nie pomaga również obecny stan szkolnictwa zawodowego i specyfika młodego pokolenia. Czy rzemiosło tradycyjne skazane jest na wymarcie?

NIE WYSTARCZY MARZYĆ

Dwie zwyczajne dziewczyny, Agata i Marta, zafascynowane produktami rzemieślników nie ograniczyły się wyłącznie do okazywania tej pasji poprzez tak modne ostatnio słitfocie. Od dwóch lat wydają papierowy magazyn Zwykłe Życie. Powołały też markę Edward. Wydawałoby się nic szczególnego, sprzedają produkty kilku warszawskich rzemieślników, szczotki i paski do spodni. Na ich zamówienie, produkty stają się nieco nowocześniejsze, przyprawione ciekawą koncepcją marketingową i niebanalną opowieścią. Widać sprzedają się na tyle, że Pan Ryszard, właściciel sklepiku ze szczotkami, musiał zatrudnić pomocnika. Takie efekty uboczne lubię.

Adam Domański poszedł krok dalej. Tworzy, jak sam twierdzi synonim wspólnego miejsca, miasta wszystkich, którego losy i kierunek rozwoju zależą od nas. Jego projektem jest marka Warszawasza, czyli seria produktów związana z miastem. Obok spodni męskich i butów pracuje nad projektem modelu spodni damskich SAWA, paska z klamrą, bielizny oraz perfum. To co mnie fascynuje w tej koncepcji, to nie tylko sentyment do tego co było. Fascynuje mnie budowanie, angażowanie energii wielu różnych osób, w tym przypadku nie tylko rzemieślników. Zaprawienie potrawy różnymi przyprawami, może wydobyć z niego paletę nieznanych nam do tej pory smaków.

Moim zdaniem, nie chodzi o tworzenie skansenów, konserwowanie tego, co już było, gdyż, tak jak było już nigdy nie będzie. Wystarczy tylko (lub aż) trochę odwagi, samozaparcia, być może niezłomności naszych rodziców i dziadków, którzy walkę mieli we krwi, aby budować nowe budowle, podparte solidnymi fundamentami.

Nieograniczone możliwości posiada sieć internetowa. Z pomocą sieci, wychodzimy poza mury fizycznych budowli, przekraczamy granice naszej wyobraźni, możemy wziąć udział w największym globalnym targowisku. Niby to oczywiste, ale zapewne nie wiedziałeś o wielkim targu rzemiosła Etsy. To miejsce uszyte na miarę rzemieślników. Wielki, to zbyt skromne powiedzenie, skupia 25 milionów (tak, to nie pomyłka) osób, wystawiających produkty rękodzieła, w tym artystycznego, produkty vintage (tak ostatnio modne). Oczywiście wszystko dzieje się w przestrzeni wirtualnej, choć bardzo namacalnej. Rejestracja na tym portalu jest oczywiście darmowa, a wystawienie produktu na 4 miesiące kosztuje zaledwie 20 centów amerykańskich. Są oczywiście polskie rozwiązania, ale cóż stoi na przeszkodzie, aby sięgać gwiazd? Choćby dla inspiracji.

Paradoksalnie, rozkwit rzemiosła następował, gdy byliśmy biedni, nie było nas stać na wyrzucanie przedmiotów codziennego użycia, raczej naprawiało się zamiast wyrzucać. Dziś trend a może moda powraca w młodym aspirującym pokoleniu, które poszukuje. Słyszy się coraz częściej: rzucił korporację, dla swojej pasji, zajął się tym, o czym zawsze marzył, co stało się jego sposobem na życie.

Jestem przekonany, że na bazie tych kilku pomysłów można by zrealizować wiele ciekawych a przede wszystkim realizujących wizję przyszłości projektów, na miarę Wielkich Marzycieli.

Rzemiosło sprawia, że marzenia stają się realne, rzemiosło stanowi o naszej tożsamości, wyróżnia nas, ulice z miliona innych ulic w Nowym Świecie, stanowi nasz genotyp, przywracając mu barwniejsze życie.

link do galerii

Barwniejsze-zycie-marzycieli
Magazyn Firm Rodzinnych - Relacje 02/2015

Ciekawe linki:

Szkoły zawodowe otrzymają 4 mld złotych - news z money.pl z 10.02.2015

http://warszawasza.pl/

 

Zapraszam do poczytania również:

Marzyciele, czy rzemieślnicy?Pamięć pokoleniowa, czyli Mniej więcej w centrum Europy, czyli mentor pilnie poszukiwany!Słodkie owoce mrówczej pracyRefleksje o mentoringu firm rodzinnych

Back to Top